Tentoonstelling Het bloemblaadje… nu te zien in Hermitage Amsterdam

Hermitage-bloemblaadje

Op donderdag 3 september werd de tentoonstelling van ABN AMRO Kunstprijswinnaar Evelyn Taocheng Wang geopend in de Hermitage Amsterdam: Het bloemblaadje, dat tijdens het ochtendkrieken was gevallen, paktte ik op in de avondschemering. Deze titel – met een opzettelijke grammaticale fout – is een door Wang vertaald citaat van de beroemde Chinese schrijver Lu Xun (1881–1936) over zijn ouderlijk huis; voor hem een bron van herinneringen. Met de tentoonstelling brengt Wang letterlijk in beeld hoe taal en architectuur verweven zijn met identiteit. De kunstenaar kreeg in 2019 de Nederlandse nationaliteit en heeft zich voor Het bloemblaadje… onder meer laten inspireren door de intensieve taalcursus. Een deel van de daarop geïnspireerde werken wordt liggend op lange tafels gepresenteerd. Ook de voor haar nieuwe Nederlandse cultuur is een belangrijk thema in de expositie. Zo verwerkte ze oliebollen in Mondriaan-kleuren in haar werk en refereert ze aan de typisch Hollandse lichtinval.

Het bloemblaadje… is te zien tot en met zondag 31 januari 2021. Kijk voor meer informatie en voor het interview met Evelyn Taocheng Wang op Hermitage.nl

Over Het bloemblaadje…

Wang maakte in het kader van de ABN AMRO Kunstprijs acht nieuwe schilderijen en een serie tekeningen en schilderingen op rijstpapier, waaronder een van ruim zeven meter lang. Centraal staan de gewoonten en gebruiken in de Nederlandse cultuur, door Wang onder meer gesymboliseerd door oliebollen. Haar favoriete Nederlandse snack. Ook is er aandacht voor de tweestrijd bij het aannemen van een nieuwe identiteit als immigrant. In het kader van de Kunstprijs volgde Wang een cursus Nederlands om haar Nederlandse identiteit te versterken. Deze vormde de basis voor een groot aantal nieuwe werken in Het bloemblaadje... Ze tonen het proces waarin Wang grip probeert te krijgen op het Nederlands. Alsof het aannemen van een nieuwe identiteit, met alle verwarring die daarbij hoort, zich voor onze ogen voltrekt. In haar schilderijen combineert Wang oosterse technieken met westerse ideeën. Ze flirt met het minimalisme van Mondriaan en De Stijl door uitsluitend te werken met rode, gele en blauwe pigmenten. Maar doordat ze die pigmenten laag voor laag aanbrengt, volgens een oud Chinees procedé, versmelten ze tot een nieuw geheel. Wang verwijst ook naar de typisch Nederlandse lichtinval waar veel Hollandse meesters beroemd om zijn geworden. In haar doeken laat ze die schitterende weerkaatsing van licht door grote raampartijen zien waarin de architectuur van de Hermitage te herkennen is.

Evelyn Toacheng Wang in Amsterdam: Circl.ART en Stedelijk Museum

Parallel aan de tentoonstelling in de Hermitage is in Circl.ART, de projectruimte van de ABN AMRO-kunstcollectie op de Zuidas, nog een expositie van Evelyn Taocheng Wang te zien, getiteld Photosynthesis, over haar zoektocht naar de ideale vrouw. Te zien vanaf 3 september tot en met 11 november 2020. In het Stedelijk Museum Amsterdam is een installatie van Evelyn Taocheng Wang te zien in The Presence of Absence. Deze tentoonstelling is onderdeel van het tweejaarlijkse project ‘Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen’. Te zien vanaf zaterdag 5 september tot en met 31 januari 2021.

Over Evelyn Taocheng Wang (Chengdu (China) 1981)

Evelyn Taocheng Wang studeerde in Nanjing (China) en aan de Städelschule in Frankfurt, en woont en werkt in Rotterdam. Zij was van 2012 tot 2014 resident artist bij De Ateliers in Amsterdam. In haar oeuvre refereert ze op unieke wijze aan vragen over gender, machtsstructuren, identiteit en de mate waarin die identiteit cultureel wordt bepaald. Ze combineert een klassieke Chinese stijl met een meer conceptuele benadering, in tekeningen, video’s, performances en installaties. Haar persoonlijke geschiedenis, zoals haar kennismaking en ervaringen met de westerse cultuur, is daarbij een belangrijk vertrekpunt. Wang won in 2019 de Dolf Henkes Prijs. In 2016 had zij al de Dorothea von Stetten Prijs en de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs ontvangen. Ze presenteerde solotentoonstellingen in Kunst-Werke in Berlijn, in het S.M.A.K. in Gent en in het Frans Hals Museum te Haarlem. Ze nam deel aan Manifesta 11 in Zürich en haar werk was onderdeel van groepstentoonstellingen in onder andere Rome, New York, Middelburg, Shanghai, Los Angeles, Manilla, Düsseldorf, Londen en Milaan.

Uit het Juryrapport

‘De jury is gegrepen door de wijze waarop Wang het autobiografische op een associatieve manier verbindt met mythes, sprookjes, literatuur en (kunst)geschiedenis.’ […] ‘Maar het zijn uiteindelijk Wangs virtuoze stijl en haar sterke gevoel voor het combineren van verschillende materialen en objecten waarmee ze volgens de jury de toeschouwer die meerduidige wereld binnenlokt.’ De jury van de negende ABN AMRO Kunstprijs bestond uit Maria Barnas (dichter en beeldend kunstenaar), Danila Cahen (curator ABN AMRO-kunstcollectie), Stijn Huijts (artistiek directeur Bonnefanten, Maastricht), Xander Karskens (directeur De Ateliers, Amsterdam) en Silvia Zonneveld (financieel adviseur).

Opening galerieseizoen

De opening van de ABN AMRO Kunstprijs is opgenomen in het programma rondom de opening van het galerieseizoen 2020. Meer informatie over de deelnemers en een online catalogus is te vinden via galleryviewer.com.

ABN AMRO Kunstprijs

De ABN AMRO Kunstprijs is een stimuleringsprijs voor kunsttalent in Nederland. Kwaliteit en eigenheid zijn leidende criteria. De winnaar krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam en een in Circl.ART, met bijbehorende publicatie en een geldbedrag van EUR 10.000. Tevens wordt werk van hem of haar aangekocht voor de ABN AMRO-kunstcollectie. De Kunstprijs sluit aan bij het sponsorbeleid van de bank, dat zich richt op gedreven mensen uit de domeinen sport, kunst & cultuur en maatschappij. Mensen die zich willen ontwikkelen, zich daar helemaal voor inzetten en zo een bron van inspiratie vormen voor anderen. De buitengewone talenten die in aanmerking komen voor de Kunstprijs, zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Met de prijs biedt de bank deze kunstenaars een steun in de rug bij hun ontwikkeling en een podium om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Voor meer informatie over de prijs, eerdere winnaars en het sponsorbeleid van de ABN AMRO zie ABN AMRO Kunstprijs.