Keramiekmuseum Princessehof presenteert grote tentoonstelling over Korea

Van 16 oktober 2021 tot en met 4 september 2022 presenteert Keramiekmuseum Princessehof een uitgebreide Koreatentoonstelling. Het rijke verleden en de eeuwenoude cultuur van Korea worden ontrafeld aan de hand van thema’s als eetcultuur, schoonheidsidealen en rituelen. Speciaal voor de tentoonstelling komen topstukken uit het National Museum of Korea in Seoul naar Leeuwarden, deze voorwerpen zijn voor het eerst in Nederland te zien. Naast kostbaar jadegroen celadon, puur wit porselein en eeuwenoud aardewerk toont het Princessehof gebruiksvoorwerpen als muziekinstrumenten, maar ook filmbeelden en kostuums. Hedendaags werk van Koreaanse kunstenaars laat zien dat keramiek nog steeds een belangrijke rol speelt in het Korea van nu.

Tegenwoordig kennen we Korea van merken als Samsung en Kia, de ongekende populariteit van K-Pop zoals BTS, de Koreaanse keuken en de Oscarwinnende film Parasite. Keramiekmuseum Princessehof kijkt voorbij het clichébeeld en duikt in de cultuurgeschiedenis van dit bijzondere land, aan de hand van de keramiek die in Korea zo verweven is met zijn tradities. Als land van bescheiden omvang, omringd door culturele giganten als China en Japan, heeft het een onmiskenbare eigenheid weten te behouden, die terugkomt in een eigenzinnige keramische vormentaal, maar ook tot uiting komt in het Hangul, het Koreaanse schrift. De tentoonstelling wordt fris en eigentijds vormgegeven door ontwerpduo Koehorst in ’t Veld. Er is bij de tentoonstelling een uitgebreid activiteitenprogramma ontwikkeld met feestelijke en verbindende activiteiten. De tentoonstelling markeert tevens een mooie aanleiding om het 60-jarig bestaan van handelsrelaties tussen Nederland en Zuid-Korea te vieren.

Van eetcultuur tot rituelen

In de tentoonstelling doorloopt de bezoeker thematisch de lange geschiedenis van de Koreaanse cultuur, waarin keramiek altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. Van tijdloze onggi steengoed voorraadpotten, waar generaties lang familierecepten als kimchi in werden bereid, tot videofragmenten van meokbang; een nieuwe rage waarbij mensen eten onder toeziend oog van online kijkers. Luxe-objecten voor in de studeerkamer en statussymbolen als een zwarte hoed maken de Koreaanse ‘yangban’ elite-cultuur voelbaar. Verfijnde celadon doosjes uit de Goryeo dynastie (918-1392) voor het bewaren van make-up laten zien hoe het specifieke Koreaanse schoonheidsideaal dat nu bekend staat als K-beauty een lange geschiedenis kent. Ook wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van ceremonies en rituelen. Wierookbranders, vazen, dansgewaden en andere rituele voorwerpen tonen een beeld van de vele ceremonies die door de eeuwen een belangrijk onderdeel zijn geweest van de Koreaanse samenleving.

Hedendaagse kunst

Naast historische objecten toont het Princessehof spraakmakend werk van drie hedendaagse Zuid-Koreaanse kunstenaars: Yee Sookyung (1963), Juree Kim (1980) en Kyung-Jin Cho (1987). In de Translated Vase van Yee Sookyung zijn scherven van kapot gegooide werken van hedendaagse keramiekmeesters aan elkaar gelijmd met goudlak volgens de Japanse kintsugi-methode. De installatie Swing Jam van Kyung-Jin Cho zorgt voor een meditatieve totaalervaring dankzij een bal die tussen aardewerken potten zweeft en ze zachtjes aantikt. Juree Kim laat een van klei gemaakte sculptuur zien van een traditioneel Koreaans gebouw omgeven door water. Het water tast gedurende de tentoonstelling de klei aan waardoor het werk langzaam vergaat.

Klankbordgroep

Voor de totstandkoming van deze nieuwe expositie werkt het museum met een klankbordgroep die bestaat uit Nederlandse Koreanen en Korea-specialisten. Jörgen Tjon a Fong, bekend van de podcast Museum in de Maak en betrokken bij tentoonstellingen als Zwart in Rembrandts tijd en de slavernijtentoonstelling in het Rijksmuseum, is als moderator aangetrokken voor de klankbordgroepbijeenkomsten. De elf panelleden denken mee en geven feedback op de plannen voor de tentoonstelling, van inhoud tot vormgeving en van marketing tot activiteitenprogrammering. Ook vertellen enkele panelleden persoonlijke verhalen in een audiotour, straks te beluisteren in de tentoonstelling.

Samenwerking

Voor de tentoonstelling komen tientallen bruiklenen uit Zuid-Korea naar Leeuwarden. De topstukken komen uit het National Museum of Korea in Seoul. Het Princessehof heeft een langdurige samenwerking met dit museum; eerder waren al voorwerpen uit deze collectie te zien in de tentoonstelling Gezonken Schatten en een grote collectie Europees en Aziatisch keramiek van het Princessehof is op dit moment in Seoul te zien. Voor de grote Koreatentoonstelling komen ook stukken van Museum Volkenkunde in Leiden en Gugak National Center in Seoul naar het Princessehof.

PublicatieBij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie. Hee-Jeong Kim, conservator bij het NMK, draagt bij met een inleiding die een overzicht geeft van de Koreaanse geschiedenis en de rol die keramiek daarin heeft gespeeld. Conservator en inhoudelijke spil van de tentoonstelling Eline van den Berg licht aan de hand van de thema’s een selectie objecten toe die dieper ingaan op de verschillende aspecten van de Koreaanse cultuur. De publicatie verschijnt in het Nederlands en Engels en is verkrijgbaar in de museumwinkel.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de Korea Foundation, Prins Bernhard Cultuurfonds en haar Fonds Angela E. Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden Partners van het Princessehof zijn Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique