Eigenaarschap in muziekonderwijs

Muziekonderwijs

Joost Overmars en Ruth van de Putte over eigenaarschap in muziekonderwijs “Je autonoom voelen is een sterke motivator”

“Leerlingen die zélf een muziekstuk uitkiezen en het zélf instuderen, in de volgorde die ze zélf bedenken. Dat werkt!” Joost Overmars is muziekdocent en heeft eigenaarschap van de leerling hoog in het vaandel staan. Ook zijn vakgenoot Ruth van de Putte ziet grote voordelen in leerlingen zelf de regie geven. Beiden zijn auteur van muziekmethode Intro, waarin – niet verrassend - eigenaarschap de boventoon voert.

Joost Overmars is al 35 jaar werkzaam als muziekdocent. “Als docent ben je geneigd alles te bepalen en uit te gaan van je methode. Ik probeer dat in mijn werk als muziekdocent toch altijd los te laten en zou iedere muziekleraar willen uitdagen hetzelfde te doen. Waarom? Leerlingen komen je klas binnen met ontzettend veel eigen bagage. Veel meer dan bijvoorbeeld tien jaar geleden.”

De leerling als startpunt

Hoe zit dat? Joost: “Ze maken allemaal gebruik van YouTube en Spotify en hebben allemaal een smartphone. Ze kunnen alle muziek die er is tot zich nemen en doén dat ook. Horen ze een nummer dat ze aanspreekt, dan hebben ze binnen een paar seconden de songtekst gevonden. Akkoorden leren ze zichzelf aan met apps en tweede stemmen nazingen gaat uitstekend via ‘how to sing’-video's.

Lees verder https://bit.ly/eigenaarschap_muziekonderwijs